Autobusy MHD Ostrava
Autobusy
Karosa B732
Městské autobusy typu B731 a B732 vyráběla Karosa ve Vysokém Mýtě s mnoha úpravami a vylepšeními v letech 1982 - 1996. Oba typy se odlišují použitými převodovkami, typ B731 byl dodáván s automatickou převodovkou a B732 s mechanickou. V současné době jsou autobusy Karosa B732 postupně nahrazovány modernějšími, převážně nízkopodlažními autobusy.
Základní technické údaje
Délka: 11 055 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600 mm
Celková hmotnost: 15 780 kg
Počet míst k sezení/stání: 31/59 (63)
Výška podlahy: 890 mm
Max. rychlost: 78 - 87 km/hod
Karosa B741
Vozy Karosa B741 jsou kloubovou verzí typu B731. Byly vyráběny v letech 1991 - 1996. Cestujícím v ostravské MHD v současnosti slouží 14 těchto autobusů.
Základní technické údaje
Délka: 17 355 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600/6 270 mm
Celková hmotnost: 25 600 kg
Počet míst k sezení/stání: 42/108
Výška podlahy: 890 mm
Max. rychlost: 71 km/hod
Karosa B932
Ze série vozidel Karosa B93x jsou v Dopravním podniku Ostrava a.s. zastoupeny pouze vozy B932, které jsou vybaveny převodovkou s manuálním řazením. V současné době jezdí v barvách dopravního podniku 58 vozů typu B932 a B932E
Základní technické údaje
Délka: 11 345 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600 mm
Celková hmotnost: 17 000 - 18 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 31/63
Výška podlahy: 890 mm
Max. rychlost: 70 km/hod
Karosa B941
Konstrukce kloubového autobusu vychází z typu Karosa B931. Ve výrobním programu Karosy byl v letech 1997 - 2001. Autobusové provozovny mají nyní ve vozovém parku 38 vozů B941.
Základní technické údaje
Délka: 17 615 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600/6 270 mm
Celková hmotnost: 25 850 - 26 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 42/108
Výška podlahy: 890 mm
Max. rychlost: 70 - 72 km/hod
Karosa B952
Prvních 12 vozů Karosa B952 začalo na linkách ostravské MHD jezdit koncem roku 2002. Dnes jich na autobusových linkách slouží 45.
Základní technické údaje
Délka: 11 320 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600 mm
Celková hmotnost: 17 800 kg
Počet míst k sezení/stání: 31/68
Výška podlahy: 790/890 mm
Max. rychlost: 88 km/hod
Karosa B961
Kloubový autobus, který vychází z konstrukce typů Karosa B951. První dva autobusy začaly na vytížených linkách ostravské MHD sloužit v roce 2003 v současné době jich jezdí celkem 8.
Základní technické údaje
Délka: 17 590 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 3 165 mm
Rozvor náprav: 5 600/6 270 mm
Celková hmotnost: 26 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 45/122
Výška podlahy nad vozovkou: 790/890 mm
Max. rychlost: 70 km/hod
Mercedes Benz 412 D a 411 CDI
V roce 1999 začaly sloužit cestujícím na linkách s nižšími nároky na přepravní kapacitu dva vozy Mercedes Benz 412 D. V roce 2000 k nim přibyl další vůz a v roce 2001 dva vozy 411 CDI.
Základní technické údaje
Délka: 6 535 mm (6 835 mm - 411 CDI)
Šířka: 2 010 mm
Výška: 2 690 mm
Celková hmotnost: 4 600 kg
Počet míst k sezení/stání: 16 - 18/5 - 6
Max. rychlost: 147 km/hod
Karosa – Renault Citybus
Jako první nízkopodlažní autobusy v ostravské MHD začaly cestujícím sloužit na konci roku 1996. V současnosti jezdí na linkách Dopravního podniku Ostrava a.s. 13 vozů.
Základní technické údaje
Délka: 11 990 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 2 924 mm
Rozvor náprav: 6 120 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 26/73
Nástupní výška u předních a středních dveří: 320 mm
Nástupní výška u zadních dveří: 330 mm
Max. rychlost: 78 km/hod
Solaris Urbino 12
První dvanáctimetrové nízkopodlažní autobusy polského výrobce byly na městské linky v Ostravě zařazeny v roce 2001. Především na zaručených nízkopodlažních spojích jich v současné době slouží 36.
Základní technické údaje
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 2 850 mm
Rozvor náprav: 5 900 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 29 - 33/72 - 76
Minimální výška podlahy: 320 mm
Max. rychlost: 70 km/hod
Solaris Urbino 12H
Na rozdíl od svého plně nízkopodlažního 12metrového sourozence má Solaris Urbino 12H sníženou podlahu pouze v prostoru předních a středních dveří. V zadní části je podlaha zvýšena. To umožňuje použít levnější komponenty pohonné soustavy a snížit pořizovací náklady autobusu. Zatím jediný vůz patří do vozového parku od července roku 2005.
Základní technické údaje
Délka: 12 000 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 200 mm
Rozvor náprav: 5 900 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 36/68
Minimální výška podlahy: 320 mm
Max. rychlost: 70 km/hod
Solaris Urbino 15
Nízkopodlažní patnáctimetrové autobusy Solaris Urbino jsou od roku 2000 používány pro obsluhu linek s vyšším počtem cestujících. V současné době má Dopravní podnik Ostrava a.s. ve svém vozovém parku 28 autobusů Solaris Urbino 15.
Základní technické údaje
Délka: 14 590 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 2 850 mm
Rozvor náprav: 6 800/1 690 mm
Celková hmotnost: 24 000 - 25 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 40 - 44/113 - 120
Minimální výška podlahy: 320 mm
Max. rychlost: 70 km/hod
Fiat - Mave CiBus ENA MV 54A
První nízkopodlažní minibus postavený na základě vozu Fiat Ducato, vybavený motorem splňujícím emisní normu Euro 4, byl zařazen do provozu v prosinci roku 2007. V současnosti slouží na městských linkách s nižšími požadavky na přepravní kapacitu 3 vozy tohoto typu.
Základní technické údaje
Délka: 7 720 mm
Šířka: 2 190 mm
Výška: 2 620 mm
Rozvor náprav: 4 400 mm
Celková hmotnost: 5 400 kg
Počet míst k sezení/stání: 14/8
Max. rychlost: 90 km/hod
Irisbus Citelis 12M
Nízkopodlažní městské autobusy Irisbus Citelis 12M, které jsou nástupcem modelu Citybus 12M, produkuje pro český trh závod společnosti Irisbus ve Vysokém Mýtě Iveco Czech Republic, a.s. (dříve Karosa). Prvních 12 autobusů Citelis 12M splňujících nejpřísnější požadavky emisních norem (Euro 5) rozšířily počet nízkopodlažních vozidel Dopravního podniku Ostrava a.s. v prosinci roku 2008.
Základní technické údaje
Délka: 11 990 mm
Šířka: 2 500 mm
Výška: 2 979 mm
Rozvor náprav: 6 120 mm
Celková hmotnost: 18 000 kg
Počet míst k sezení/stání: 26-31/64-69
Minimální výška podlahy: 320 mm
(počty vozidel jsou z ledna 2009)